سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علمی، سیاسی، فرهنگی ،اجتماعی....خدمات و توسعه فناوری; اطلاعات

تشریح اصطلاح نفوذ در بیانات رهبر انقلاب اسلامی

هشدار به «نفوذ دشمن» را باید یکی از مهم‌ترین محورهای بیانات رهبری طی دو ماه اخیر دانست،
آخرین باری که معظم‌له در این باره سخن گفت در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که تصریح فرمودند: «نفوذ اقتصادی و امنیتی البته خطرناک است و پیامدهای سنگینی دارد اما نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن، خطر بسیار بالاتری است که همه باید مراقب آن باشند». تأکید چند باره ایشان گویای چنین مسئله‌ای است که نظام سلطه همچنان تلاش دارد تا با ابزارهای مختلف راه نفوذ و سپس سلطه را بر جمهوری اسلامی ایران هموار سازد، نفوذی که در حوزه سیاسی و فرهنگی بسیار خطرناک است.
معظم‌له در ادامه اینگونه تشریح می‌کنند و می‌فرمایند: «در زمینه سیاسی نیز بیگانگان به دنبال نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد، نفوذ در مراکز تصمیم‌سازی هستند که در صورت تحقق این توطئه، جهت‌گیری‌ها، تصمیمات و حرکت عمومی کشور، بر اساس خواست و اراده بیگانگان، تنظیم و اجرایی خواهد شد.
ایشان اوایل شهریورماه در دیدار علما، صاحبنظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع) و اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی، در خصوص توافق هسته‌ای ایران و اهداف جبهه استکبار فرمودند: «نیت آنها این بود که از این توافق راهی پیدا کنند برای نفوذ در کشور؛ ما این راه را بستیم... نه نفوذ اقتصادی امریکا را در کشور اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی و نه نفوذ فرهنگی. با همه‌ توان - که بحمدالله این توان، امروز زیاد هم هست- با این نفوذ مقابله خواهیم کرد‌
این دیدگاه حکیمانه بیان می کند که نظام سلطه و به‌ویژه امریکایی‌ها مذاکرات و توافقنامه هسته‌ای را هدف نهایی نمی‌بینند و هدف  راهبرد آنها تغییر حاکمیت در ایران است آن هم به واسطه نفوذ سیاسی و فرهنگی که به خودی خود می‌تواند زمینه‌ساز استحاله حاکمیت را فراهم سازد.
مصداق های معظم له کاملا در موارد ذیل بر علیه جمهوری اسلامی ایران مشهود است:
 
 
تغییر حاکمیت در ایران، محور ثابت سیاست‌های امریکا
«
لزوم تغییر حاکمیت در ایران» یکی از اهداف عمده غرب است  که در آن از مقامات امریکایی می‌خواهد از توافق هسته‌ای برای نفوذ به ایران و در نهایت تغییر رژیم استفاده کنند؛. «جزئیات فنی توافق جامع هسته‌ای ایران از زمان حصول آن مورد بررسی قرار گرفته است، اما یک مسئله حیاتی مورد توجه قرار نگرفته که به غایت شایسته توجه است: این توافق برای مردم ایران که عمیقاً در آرزوی آینده‌ای دموکراتیک برای سرزمینشان هستند، به چه معنی است؟ بی‌اعتنایی به حقوق بشر یکی از معایب اساسی توافق هسته‌ای به شمار می‌رود. وقتی‌که نماینده عالی اتحادیه اروپا اظهار می‌دارد که او امیدوار است این توافق آغازگر «فصل جدیدی» در روابط با ایران باشد، می‌توان این واژگان را به هر نحوی از تعهد سرسختانه برای دفاع از حقوق بشر تا رد اتهام سوءاستفاده [از حقوق بشر] به‌منظور انجام داد و ستد با حکومت اسلامی ایران- تعبیر کرد
بنجامین وینتال در ادامه با اشاره به کارکرد شبکه‌های فناوری نظارتی پیشرفته برای کمک به فتنه‌گران در سال 88 خاطر نشان می‌کند: «... توافق هسته‌ای... جنبه مثبتی هم دارد، شاید این توافق برایمان تنها 10 سال زمان به‌ منظور نابود ساختن حکومت ایران خریده باشد... با در نظر داشتن این مسئله این مدت زمان باید به‌طور کارآمد و تأثیرگذاری مورد استفاده قرار گیرد



  
تأکید کری بر براندازی در ایران و حمایت از تجدیدنظرطلبان
 
سیاستمداران ارشد امریکایی هم نظرشان با بنجامین وینتال بسیار شباهت دارد به طوری که طی مدت  اخیر بارها از لزوم ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی و حمایت از جریان تجدیدنظرطلب با هدف تغییر حاکمیت سیاسی در ایران سخن به میان آورده‌اند.
به عنوان نمونه جان کری در جلسه سؤال و جواب در شورای روابط خارجی امریکا بار دیگر اشاره می‌کند که سران ایالات‌متحده امریکا همچنان امیدوارند - که با اعمال تحریم‌های اقتصادی ضمن افزایش مشکلات معیشتی مردم و به‌وجود آمدن معضلاتی مانند بیکاری و تورمنارضایتی اجتماعی به‌وجود آورند و مردم را در مقابل حاکمیت قرار دهند؛ شبیه همان چیزی که جماعتی در سال 88 صورت دادند و تلاش کردند با ایجاد نافرمانی مدنی، استحاله رسمی نظام را عملیاتی کنند.
کری در این باره توضیح می‌دهد: «گذشت 15 سال می‌تواند تغییرات زیادی در ایران ایجاد کند.... باور من این است که در 15 سال، در یک کشور اتفاقاتی می‌افتد. اگر به ایران امروز نگاه کنید، می‌بینید که کشوری دارای مردمی با تحصیلات است که پیشتر با همه کشورهای منطقه از جمله اسرائیل روابطی دوستانه داشت. می‌دانید که سرزمین پارس، تاریخی طولانی دارد و واقعیت این است که این جوانان که 25‌درصد آنان بیکار هستند، آینده می‌خواهند.
اگر به تهران بروید، من نبوده‌ام ولی دوستان من که رفته‌اند به من گفته‌اند که جوانان به دنبال گوشی‌های هوشمند هستند و می‌خواهند بخشی از دنیا باشند. من نمی‌دانم تا 15 سال دیگر چه اتفاقی می‌افتد جز اینکه می‌دانم اتفاقات زیادی روی می‌دهد. مسئله اینجاست که شما نمی‌توانید تغییر را خلق کنید بلکه باید احتمالات را بیازمایید....»

   
اوباما: توافق هسته‌ای، میانه‌روها را در ایران تقویت می‌کند!
بهره‌برداری از نیازها و مشکلات جوانان ایرانی و سهم جریان مدعی اصلاح‌طلبی از اهداف عالی مقامات امریکایی زمانی ممکن است که به سخنان چند هفته گذشته اوباما هم نگاهی گذرا بیندازیم.
وی در مصاحبه با رادیو ملی کشورش تأکید می‌کند: «من سعی ندارم از (پاسخ به) سؤال شما اجتناب کنم. فکر می‌کنم در داخل ایران رویکردهای متفاوتی وجود دارد. من فکر می‌کنم تندروهایی داخل ایران هستند که فکر می‌کنند کار درست برای انجام دادن مخالفت با ما، جست‌وجو و تلاش برای نابودی اسرائیل و ایجاد خرابی در مکان‌هایی چون سوریه یا یمن و لبنان است
رئیس دولت امریکا در ادامه به‌صورت ضمنی از جماعت مدعی اصلاح‌طلبی در داخل نام برده و از لزوم جلب نظر آنها توسط کشورش سخن به میان می‌آورد: «همچنین فکر می‌کنم دیگرانی در داخل ایران هستند که فکر می‌کنند این کار غیرسازنده است و ممکن است اگر ما این توافق هسته‌ای را امضا کنیم، ما دست (توان) آنهایی را که نیروهای میانه‌روتر داخل ایران هستند، تقویت می‌کنیم. اما موضوع کلیدی که می‌خواهم مطرح کنم آن است که توافق (هسته‌ای) این موضوعات را در نظر نمی‌گیرد. حتی اگر این تغییرات رخ ندهد، باز هم بسیار بهتر است که ما توافق را داشته باشیم
در حالی اوباما بار دیگر صحبت از روی کارآمدن جریان معتدل (بخوانیم تجدیدنظرطلبان) می‌کند که وی چند روز قبل از این مصاحبه در گفت‌وگو با «ان‌پی‌آر» اعتراف می‌کند مذاکرات هسته‌ای با ایران به دلیل ناتوانی امریکا از تغییر نظام ایران بوده است.

 

 


ابزار داخلی زمینه‌ساز نفوذ و تغییر دشمن در کشور
همانگونه که از اظهارات و جهت‌گیری‌های شخصیت‌ها و رسانه‌های نظام سلطه پیداست توافق هسته‌ای و مذاکرات پیرو آن تنها هدفی میان مدت برای غرب به شمار می‌آید و غایت راهبرد آنها در عبارت «تغییر حاکمیت در ایران» خلاصه می‌شود و چنین گزینه‌ای هیچ‌گاه از دسترس آنها خارج نخواهد شد؛ همان موضوعی که رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در بیانات خود به آن اشاره می‌کنند. اساساً به باور مقامات امریکایی رسیدن به توافق جامع با مؤلفه‌های مورد نظر آنها می‌تواند مقدمات تغییر حاکمیت در ایران را بهتر فراهم کند، چراکه نه تنها صنعت هسته‌ای ایران به عنوان قدرتی بازدارنده نابود شده بلکه با دسترسی به مراکز نظامی و دفاعی ایران می‌توانند برآورد بهتر و دقیق‌تری از قدرت نظامی کشور به‌دست آورند تا در فرصت مناسب از آن بهره‌برداری کنند. آنها همچنین به روی کارآمدن جماعت تندروی تجدیدنظرطلب طی سال‌های 94 تا 96 هم امید بسته و انتظار دارند با روی کار آمدن این جریان در رأس قدرت زمینه آشوب‌های خیابانی و غائله‌سازی‌ها علیه حاکمیت هم شکل گسترده‌ای به خود بگیرد.

  
تغییر باورها زمینه تغییر حاکمیت
براساس ایده رهبر انقلاب  «تمرکز دشمنان روی تغییر باورها جامعه» در دیدار اخیر می‌فرمایند می‌توان اهداف چهارگانه نظام سلطه در مقابل ایران را اینگونه تشریح کرد:
1 -
تغییر در باورها و اعتقادات
مهم‌ترین مؤلفه جنگ نرم، تغییر در باورهای مردم می‌باشد، چراکه لازمه تغییرات بنیادی مسیر هر جامعه‌ای به تغییر در باورهای آن جامعه بستگی دارد.
2 -
تغییر در افکار و اندیشه
هدف مهم دیگر جنگ نرم، تغییر افکار و اندیشه مردم بوده که تنها به وسیله دگرگونی در باورها و اعتقاد جامعه ایجاد می‌شود.
3 -
تغییر رفتار
اما تغییر رفتار هر جامعه‌ای متکی بر تغییر در اعتقادات و باورها و تفکر و اندیشه مردم آن جامعه است چراکه بدون تغییر در اعتقادات و باورهای جامعه نمی‌توان رفتارهای آنان را تغییر داد.
4 -
تغییر ساختار حکومت
البته مهم‌ترین هدف جنگ نرم، تغییر حاکمیت سیاسی کشور هدف است و هدفی که لازمه آن تحقق سه شرط قبل بوده و از سوی دیگر نیازمند رویگردانی مردم از کارگزاران و مسئولان است.

 

بنابراین لازم است با در نظر داشتن منافع ملی و مسیر هایی که از اول انقلاب تاکنون با برنامه های جنگ و تحریم و.... به ما تحمیل کرده اند، یادمان نرود که ما شهید دادیم تا به این جا و اقتدار دست یافتیم. لازم است ره های نفوذ سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی را مورد مطالعه و آسیب شناسی قرار دهیم ، تا خودکفایی و پایداری حاکمیت اسلامی ایجاد گردد.


حکومت داری و مردم داری پیامبر اکرم (ص)

پیشینه حکومت اسلامی

با توجه به شواهد واسناد تاریخی منشاء شکل گیری حکومت اسلامی به اوایل ظهور دین مقدس اسلام بر می گردد.بدون شک اولین کسیکه حکومت اسلامی را پایه ریزی وشکل داد رسول اکرم(ص)بوده است، پیامبرگرامی اسلام بعد ازهجرت به مدینه وبه محض ورود به آنجا تشیکل حکومت داد ومانند یک حاکم وشخصیت سیاسی تشکیلات دولتی را پی ریزی کرد وبرای حفظ موجودیت کشور اسلامی اقدامات ذیل را انجام داد.

1-تشکیل ارتش منظم

2-بستن عقد وپیمان با گروههای مختلف

3-تنظیم برنامه های اقتصادی ،اجتماعی وسیاسی

4-فرستادن سفیر و والی به خارج نزد روئسای قومی وزمامداران ودعوت شان به اسلام

5-ساختن مسجد محلی برای قضاوت ورسیدگی به امور مردم

هرچند عده ای سابقه ی حکومت در دوران پیامبر(ص) را انکار می کنند وشخص پیامبر(ص)را تنها بعنوان رهبری دینی مسلمانان می دانند وادعامی کنند که پیامبر(ص) حکومت تشکیل نداده است.اما بررسی های زمان حیات پیامبر(ص)نشان دهنده این امر است که پیامبر(ص)نه تنها یک رهبر دینی بلکه رهبری سیاسی جامعه ی اسلامی را نیز در دست داشته است.

ساختار وتشکیلات حکومت پیامبر(ٌص)

گرچند حکومت پیامبر(ص)از نگاه ساختاری مانند حکومت های امروزدارای تفکیک قوای مطلق یا نسبی نبودن اما دارای ساختار وتشکیلات منظم شبیه حکومت های امروزی بودن که در این زمینه یکی از مؤرخین احمدحسن یعقوب درکتاب النظام السیاسی فی السلام در جواب علی عبدالرازق که منکر وجود دولت پیامبر بود مظاهر وجود دولت اولیه اسلام را به ترتیب ذیل بیان می کند.

1-رئیس دولت شخص پیامبر(ص)

2-قانون شریعت وبرنامه برای این دولت

3-قوای مجریه ومقننه

4-ارتش وتحرکات مختلف نظامی منظم

5-تنظیم عهدنامه ها مانند عهد نامه صلح حدیبیه......

6-مکاتبات دیپلماتیک با خارج

7-تعیین پایتخت دولت

8-تبلیغات دولت(شعرا وخطبا...)

9-اجرا کننده گان احکام (مانند علی بن ابی طالب ،مقداد وسائر اصحاب)

10-کابینه وهیأت دولت(بزرگان صحابه وعترت طاهره)

قانون ومرجع قانون گذاری در حکومت پیامبر(ص)

قانون به مجموعه قواعد ومقررات گفته می شود که برای تنظیم امور مردم وجامعه وضع می گردد.که به دو دسته اند وضعی که ساخت خود بشربوده دوام وثبات ندارد تنها جنبه دنیوی دارد. ودیگری قوانین الهی است که همیشه ثابت ،ماندگار وبرای دنیاوآخرت است.

از دیگر ویژگی های حکومت پیامبر(ص)داشتن قانون ومقررات بود که درتمام زمینه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و....وجود داشت که مرجع قانون گذاری آن خدای حکیم وقادربوده مبلغ ومجری جهانی آن رسول اکرم (ص) قانون وکتابی که در آن سعادت دنیوی واخروی بشر تضمین وعمل به آن باعث خوشبختی انسانها می شوند که عامل شقاوت وبدبختی انسان در آن بیان گردیده است.

خداوند متعال میفرمایند:کتاب انرالنا الیک لتخرج الناس من الظلمات الی النور

کتابی را بر تونازل کرده ایم که مردم را از تاریکی ها وظلمات بسوی روشنایی ونور هدایت کنی.

لارطب ولایابس الا فی کتاب مبین.

سیستم قضای حکومت پیامبر(ص)

سیستم قضایی که درحکومت پیامبروجود داشت حل وفصل وقضاوت دعاوی توسط شخص خود پیامبر(ص)که به اساس عدل وقوانین الهی استوار بود فیصله صورت می گرفت.سیستم قضایی پیامبر(ص)نه تنها شامل مسلمانان بلکه مشرکان قریش،مردم یثرب وآنان که از مسلمانان تبعیت کرده و درکنارشان به جهاد می پرداختند نیز شامل می شدند ویژگی های سیستم قضایی حکومت پیامبرعبارت بودن از

1-قضاوت توسط خود پیامبر(ص)

2-نصب واعزام قضات

3-مجازات واجرای حدود

جایگاه مردم در حکومت پیامبر(ص)

به اساس بینش وعقائد اسلامی مشروعیت ولایت وحق حاکمیت حکومت پیامبراکرم(ص)الهی بوده که در آن خواست وپذیرش مردم هیچ تأثیری ندارد.

اما بررسی های تاریخی وسیره پیامبر(ص)ثابت میکند که نه تنها قدرت سیاسی پیامبر(ص) همواره با رضایت عمومی مردم آن زمان همراه بوده است.بلکه در اکثر موارد به آرا ونظرات اصحاب عمل کرده وبه نظرات خود مقدم میداشت مثلا در جنگ احزاب بنابر اکثریت رأی اصحاب در عدم پذیرش مصالحه با قریش موافقت فرمود.درموضوعات که بوسیله نص وقرآن حکم آن معیین بود اعم ازمعاملات وعبادات برای خود ودیگران حق مداخله قائل نبود واحکام را بدون چون چرا به اجرا در می آورد.

پیامبر(ص)حق اظهار نظر ورأی را برای همه محفوظ می دانست وهرگز به تحکم واستبداد رأی رفتار نمیکرد وبه افکار مردم بی اعتنایی نمی نمود.

نظام اسلامی نه مانند حکومت های دیکتاتوری ونه مانند حکومت های به ظاهر مردم سالار بلکه راه سومی که درآن خواست مردم درطول احکام واراده الهی که تضمین کننده خیر وسعادت دنیوی واخروی بشر است مورد توجه واحترام بوده واست.

منابع مالی حکومت پیامبر(ص)

پیامبر(ص) بعداز هجرت در مدینه وتشکیل حکومت ، آنحضرت برای اداره درآمدها، اداره مالی را برای حکومت اسلامی تاسیس کرد. اعضای این اداره را کارگزاران مالی، نگهبانان، حسابداران و همه کسانی که وجود آنها برای اداره امور مالی لازم بود تشکیل می‏داد. اداره اموال حکومت اسلامی گام به گام بر حسب رشد و تنوع درآمدهای حکومت اسلامی و مصارف آن، گسترش یافت،منابع مالی حکومت پیامبر عبارتند از:

الف- انفال:انفال عبارت است از هر مالی که اختصاص به مقام نبوت و ولایت امر دارد.(8) خداوند در آیه اول سوره انفال می فرماید: ((یسئلونک عن الانفال قل الانفال لله وللرسول; [ای پیامبر] از تو در مورد انفال سوال می کنند، بگو: انفال مال خدا و رسول اوست)). زمین های بایر، سواحل دریاها، جنگل ها، کوه ها وغیره......

ب- خمس:خمس عبارت است از یک پنجم درآمد سالانه و بعضی اموال دیگر که به حاکم اسلامی تحویل داده می شود.در مورد خمس در دوران پیامبر(ص)دو دید گاه وجود دارند بعضی میگویند خمس اختصاص به غنایم جنگی داشت

بعضی می گویند که از مطلق درآمد خمس می گرفتند.بنابه نظر هردو دیدگاه خمس در آن دوره یکی ازمنابع مهم مالی بیت المال محسوب می شد.

ج-زکات:زکات مالیاتی است که فقط بر روی ثروتی که از سرمایه گذاری و رشد سرمایه حاصل شده است وضع می‏شود. خداوند در آیه 103 سوره توبه می فرماید: ((خذ من اموالهم صدقة تطهرهم و تزکیهم...» ای رسول، تو از مؤمنان صدقات را دریافت کن تا بدان صفات، نفوس آنان را (از پلیدی و حب دنیا) پاک و پاکیزه سازی.

د-جزیه:جزیه یک نوع مالیاتی است که از اهل کتاب در برابر مسئولیتی که دولت اسلامی به منظور تامین امنیت جانی، ارضی و مالی آن ها را به عهده می گیرد، دریافت می شود

هـ:خراج: خراج در اصطلاح فقهی عبارت است از مال الاجاره ای که حاکم اسلامی از طریق اجاره دادن اراضی مفتوح عنوه وصول می کند. اراضی مفتوح عنوه به زمین هایی گفته می شود که مسلمانان به امر معصوم(ع) و به وسیله ی جنگ از کفار می گیرند که شامل باغ ها, تأسیسات و ساختمان های موجود در آن اراضی نیز می شود.سرزمین خیبر از این قبیل بود که پیامبر(ص)بعد از گرفتن آن بدست یهودیان داد ودر عوض باید نیمی از حاصل را سالانه به پیامبر(ص) بپردازند.

سیاست خارجی حکومت پیامبر(ص)

همانطوریکه همه مان آگاه هستیم رسالت پیامبراسلام(ص) جهانی بود منحصر به یک یاچند کشور نبوده بنأ لازم بود پیامبر(ص) برای تکمیل رسالت خویش دعوت خودرا به جهان گسترش می داد ولازمه این امر این بود که پیامبر(ص)باید با خارج از سر زمین مکه ومدینه ارتباط بر قرار می ساخت و این امکان پذیر نبود جز با ارسال نامه وسفیر ودعوت جهانیان به دین اسلام. سیاست خارجی پیامبر(ص) عبارت بودند از

1-اعزام سفیر وارسال نامه به سران کشورها

2-موجودیت اداره رسایل وترجمه: متشکل از چند تن از اصحاب بودکه وظیفه ترجمه نامه ها ،گفتگوها ومذاکرات رسول اکرم را با هیأت های خارجی به عهده داشت

3-پذیرش هیأت های خارجی

همان گونه که ویژگی های حکومت داری پیامبر(ص) را بیان وبررسی کردیم ، پیامبر گرامی اسلام (ص) ، به دلیل برخورداری از شئون واختیارات مختلف الهی ودر راستای فعلیت بخشیدن به اهداف عالی خویش ، در زمینه های گوناگون سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، داخلی وخارجی ، اقدام به تاسیس دولت کرد و پیشرفته ترین وکار آمدترین تشکیلات اداری وسازمان های مورد نیاز عصر خویش را به وجود آورد ؛ به نحوی که با وجود مدت زمان کوتاه ومشکلات وموانع متعدد ، بیشترین ومؤثرترین دستاوردهای درخشان را در جهت آزادی ، عدالت ، هدایت ، تکامل وترقی مادی و معنوی جامعه بشری به ارمغان آورد .

به امیدی آنروزی که تمام بشریت سیره ی آنحضرت را الگو قرار داده جوامع بشری زندگی واقعی را درک ولمس کرده همه ی نابسامانیهای از جوامع ریشه کن ودور. احکام وقوانین الهی در جامعه پیاده وبه آن عمل صورت گیرد.


تو سعه شهری و نقش سرمایه گذار ها

 برای توسعه شهری لازم است از حوزه های عمران شهری  به عنوان مغز متفکر و طرح و مجری حمایت شود. از طف دیگر از وظایف اصلی شهرداری ها اجرای طرح های  عمرانی مصوب می باشد که  اعتبار و سرمایه آن از محل اعتبارات دولتی و یا محلی تأمین می گردد. در دنیای پرشتاب کنونی و با توجه به وجود محدودیت هایی که در جهت تأمین اعتبار این طرح ها وجود دارد، شهرداری ها بایستی خود بصورت مستقل، در جهت اجرا و تأمین اعتبار پروژه های عمرانی اقدام نمایند.

از طرفی هر طرحی که شهرداری قصد اجرای آن را دارد، از قبل بایستی در بودجه سالانه ردیفی برای آن اختصاص داده شود و بر اساس درآمدهای پیش بینی شده، محل تأمین اعتبار آن مشخص باشد. در غیر این صورت در انتهای سال سازمان با کسری بودجه روبرو خواهد بود. از این روست که پروژه های مورد نظر شهرداری جهت آبادانی و رشد شهر، نیاز به یک منبع مالی جدا از جیب دولت و نیز درآمدهای محدود خود دارد که بتواند با فراغ بال در جهت رسیدن به شهری توسعه یافته قدم بردارد. افزایش رقابت شهرهای کشور در جهت جذب سرمایه و سرمایه گذار، نشان از این موضوع دارد که اهمیت جذب سرمایه گذاری بیش از پیش آشکار شده است . و اما مقدمات  لازم جهت جلب توجه سرمایه گذار و ترغیب آن در توسعه شهری  عبارتند از :

  1. تبیین استراتژی و سیاست های شهرداری در مورد جلب سرمایه گذاری و مشارکت و اطلاع رسانی به سرمایه گذاران .
  2. طراحی و ایجاد معاونت ویژه سرمایه گذاری در شهرداری .
  3. ارایه تضامین حقوقی مناسب به سرمایه گذاران و ایجاد اعتماد در آنان .
  4. قاعده مند نمودن فعالیتدر پروژه های ویژه سرمایه گذاری .
  5. شناسایی وآنالیز فرصت و ظرفیت های سرمایه گذاری در شهر به صورت دقیق و شفاف و نه ارائه چند طرح بدون ملحوظ نمودن کار کارشناسی و ناتمام ، مثل طرح های تکراری چند سال گذشته .
  6. حضور فعال در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی .
  7. ایجاد و تقویت روحیه امید، نشاط و شادابی در شهروندان با استفاده از ساز و کارهای عالمانه و خلاقانه و تقویت حس تعلق آنها برای جلب همکاری و مشارکت در امور شهر .
  8. همکاری لازم جهت بهره گیری از ظرفیت های سایر دستگاه های اجرایی شهر

چرا 16 آذر روز دانشجو شد؟

چرا 16 آذر به روز دانشجو نام گذاری شد؟

در تاریخ 24 آبان اعلام شد که نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا از طرف آیزنهاور به ایران می‏ آید. نیکسون به ایران می‏آمد تا نتایج «پیروزی سیاسی امیدبخشی را که در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است» (نقل از نطق آیزنهاور در کنگره آمریکا بعد از کودتای 28 مرداد) ببیند. در مقابل دانشجویان مبارز دانشگاه نیز تصمیم گرفتند که در فضای حکومت نظامی بعد از کودتای سیاه، هنگام ورود نیکسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند. دو روز قبل از آن واقعه تلخ (14 آذر) زاهدی تجدید رابطه با انگلستان را رسما اعلام کرد و قرار شد که «دنیس رایت» ، کاردار سفارت انگلستان، چند روز بعد به ایران بیاید. از همان روز 14 آذر تظاهراتی در گوشه و کنار به وقوع پیوست که در نتیجه در بازار و دانشگاه عده‏ای دست گیر شدند. این وضع در روز 15 آذر هم ادامه داشت. و بیشتر اعتراض ها از دانشکده پزشکی و داروسازی و حقوق و علوم آغاز شد. صبح شانزده آذر، هنگام ورود به دانشگاه، دانشجویان متوجه تجهیزات فوق العاده سربازان و اوضاع غیر عادی اطراف دانشگاه شده، وقوع حادثه‏ای را پیش بینی می‏کردند. فضا بشدت آبستن حوادث و درگیری بود. بعد از گذشت مدتی برای جلوگیری از تنش و درگیری چندین دانشکده تعطیل اعلام شد و در ادامه سراسر دانشگاه به دستور رییس دانشگاه تعطیل گردید. نیروهای نظامی رژیم که بشدت رفت و آمد دانشجویان را کنترل کرده و در این بین عده ای را نیز دستگیر نموده بودند, با حضور در کلاس یکی از اساتید دانشکده فنی (مهندس شمس استاد نقشه کشی) زمینه اعتراض را در کلاس درس ایجاد کردند. آنان قصد داشتند دو دانشجو را که ظاهرا به حضور نظامیان در دانشگاه اعتراض داشتند را دستگیر نمایند. دستگیری دو دانشجو کلاس را به هم زده، دانشجویی دیگر بر روی نیمکت کلاس فریاد می زند: "آقا ما چقدر بی عرضه هستیم. چقدر بدبخت هستیم. این کلاس نیست، این درس نیست. یک عده ای بدون اینکه از استاد و از کادر دانشگاه اجازه بگیرند وارد کلاس می‌شوند و هیاهو در می‌گیرد. تف به این کلاس و تف به این مملکت!" دانشکده فنی به هم می‌ریزد و در محاصره کامل نظامیان قرار می‌گیرد و به یکباره فرمان آتش صادر شده و دانشجویان در صحن طبقه اول به خون می‌غلطند عده‌ای زخمی شده و در این میان سه دانشجو به نامهای قندچی و بزرگ نیا و شریعت رضوی به شهادت می‌رسند. همان روز 16 آذر پلیس توسط رادیو اعلام کرد: "عده‌ای از دانشجویان در کلاسهای درس نشسته بودند و به پلیس چهره خشنی نشان می‌دادند و پلیس را مسخره می‌کردند و این باعث شده که پلیس به واکنش بیفتد. پلیس قصد زدن دانشجویان را نداشت ولی دانشجویان به پلیس حمله کردند و می‌خواستند اسلحه‌شان را بگیرند. پلیس در قالب دفاع این کار را کرده و قصدش زدن دانشجویان نبوده است." فردای آن روز شاه تیمسار مزینی را برای دلجویی به دانشگاه می‌فرستد تا خودش را از این گناه و تقصیر تبرئه کند. وی با خانواده‌های شهدا ملاقات می‌کند و در دانشگاه به ظاهر از اساتید و روسا عذرخواهی می‌کند. دو روز بعد از واقعه 16 آذر، نیکسون به ایران آمد و در همان دانشگاه، در همان دانشگاهی که هنوز به خون دانشجویان بی‌گناه رنگین بود دکترای افتخاری حقوق دریافت کرد. روز 16 آذر به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت گردیده است


بدون شرح .........................

«هیس! آبرودارها فریاد نمی زنند. خداوند آدم های صبور را دوست دارد. این روزها مردمان زیادی از کشورم (مرد و زن) با صبر و توکل در حال سر کردن مشکلات شان هستند. من همیشه به صراحت و رک گویی معروف بوده ام، حال می خواهم به صبوری معروف شوم. این روزها حال خوشی دارم چراکه خودم را به خدا نزدیک می دانم، خدا نیز فرموده است «من صابران را دوست دارم.»


درس زندگی

استاد اخلاق میرزا اسماعیل دولابی پیش از وفات برای زندگی مومنانه 15 دستورالعمل را ذکر می‌کند که به ترتیب در ذیل آورده شده است:

1? هر وقت در زندگی‌ات گیری پیش آمد و راه بندان شد، بدان خدا کرده است؛ زود برو با او خلوت کن و بگو با من چه کار داشتی که راهم را بستی؟ هر کس گرفتار است، در واقع گرفته ی یار است.

2.زیارتت، نمازت، ذکرت و عبادتت را تا زیارت بعد، نماز بعد، ذکر بعد و عبادت بعد حفظ کن؛ کار بد، حرف بد، دعوا و جدال و… نکن و آن را سالم به بعدی برسان. اگر این کار را بکنی، دائمی می شود؛ دائم در زیارت و نماز و ذکر و عبادت خواهی بود.

3.اگر غلام خانه‌زادی پس از سال ها بر سر سفره صاحب خود نشستن و خوردن، روزی غصه دار شود و بگوید فردا من چه بخورم؟ این توهین به صاحبش است و با این غصه خوردن صاحبش را اذیت می کند. بعد از عمری روزی خدا را خوردن، جا ندارد برای روزی فردایمان غصه دار و نگران باشیم.

4. گذشته که گذشت و نیست، آینده هم که نیامده و نیست. غصه ها مال گذشته و آینده است. حالا که گذشته و آینده نیست، پس چه غصه ای؟ تنها حال موجود است که آن هم نه غصه دارد و نه قصه.

5.موت را که بپذیری، همه ی غم و غصه ها می رود و بی اثر می شود. وقتی با حضرت عزرائیل رفیق شوی، غصه هایت کم می شود. آمادگی موت خوب است، نه زود مردن. بعد از این آمادگی، عمر دنیا بسیار پرارزش خواهد بود. ذکر موت، دنیا را در نظر کوچک می کند و آخرت را بزرگ. حضرت امیر علیه السلام فرمود:یک ساعت دنیا را به همه ی آخرت نمی دهم. آمادگی باید داشت، نه عجله برای مردن.

6.اگر دقّت کنید، فشار قبر و امثال آن در همین دنیاقابل مشاهده است؛ مثل بداخلاق که خود و دیگران را در فشار می گذارد.

7.تربت، دفع بلا می‌کند و همه ی تب ها و طوفان ها و زلزله ها با یک سر سوزن از آن آرام می شود. مؤمن سرانجام تربت می‌شود. اگر یک مؤمن در شهری بخوابد، خداوند بلا را از آن شهر دور می‌کند.

8.هر وقت غصه دار شدید، برای خودتان و برای همه مؤمنین و مؤمنات از زنده ها و مرده ها و آنهایی که بعدا خواهند آمد، استغفار کنید. غصه‌دار که می‌شوید، گویا بدنتان چین می‌خورد و استغفار که می‌کنید، این چین ها باز می شود.

9. تا می گویم شما آدم خوبی هستید، شما می گویید خوبی از خودتان است و خودتان خوبید. خدا هم همین طور است. تا به خدا می گویید خدایا تو غفّاری، تو ستّاری، تو رحمانی و…خدا می فرماید خودت غفّاری، خودت ستّاری، خودت رحمانی و… . کار محبت همین است.

10.با تکرار کردن کارهای خوب، عادت حاصل می شود. بعد عادت به عبادت منجر می شود. عبادت هم معرفت ایجاد می کند. بعد ملکات فاضله در فرد به وجود می آید و نهایتا به ولایت منجر می شود.

11.خدا عبادت وعده ی بعد را نخواسته است؛ ولی ما روزی سال های بعد را هم می خواهیم، در حالی که معلوم نیست تا یک وعده ی بعد زنده باشیم.

12. لبت را کنترل کن. ولو به تو سخت می گذرد، گله و شکوه نکن و از خدا خوبی بگو. حتّی به دروغ از خدا تعریف کن و این کار را ادامه بده تا کم کم بر تو معلوم شود که به راست ی خدا خوب خدایی است و آن وقت هم که به خیال خودت به دروغ از خدا تعریف می کردی، فی الواقع راست می گفتی و خدا خوب خدایی بود.

13.ازهر چیز تعریف کردند، بگو مال خداست و کار خداست. نکند خدا را بپوشانی و آنرا به خودت یا به دیگران نسبت بدهی که ظلمی بزرگ تر از این نیست. اگر این نکته را رعایت کنی، از وادی امن سر در می آوری. هر وقت خواستی از کسی یا چیزی تعریف کنی، از ربت تعریف کن. بیا و از این تاریخ تصمیم بگیر حرفی نزنی مگر از او. هر زیبایی و خوبی که دیدی رب و پروردگارت را یاد کن، همانطور که امیرالمؤمنین علیه السلام در دعای دهه‌ی اول ذیحجه می فرماید: به عدد همه چیزهای عالم لا اله الا الله

14.دل های مؤمنین که به هم وصل می‌شود، آب کُر است. وقتی به علــی علیه السّلام متّصل شد، به دریا وصل شده است…شخصِ تنها ، آب قلیل است و در تماس با نجاست نجس می شود ، ولی آب کُر نه تنها نجس نمی شود ، بلکه متنجس را هم پاک می کند.”

15.هر چه غیر خداست را از دل بیرون کن. در "الا”، تشدید را محکم ادا کن، تا اگر چیزی باقی مانده، از ریشه کنده شود و وجودت پاک شود. آن گاه "الله”را بگو همه ی دلت را تصرف کند.


دستفروش فقیر روستایی که کارافرین گردشگری ایران شد(عباس برزگر)

 گزارش نامه، قصه زندگی‌اش بیشتر از آنکه به واقعیت شباهت داشته باشد به فیلم و افسانه می‌ماند. دستفروش فقیر روستایی که تنها روزی سه‌هزارتومان درآمد دارد در یک شب بارانی و تاریک، شانس در خانه‌اش را می‌کوبد و درآمدش را به روزی شش‌میلیون‌تومان در روز می‌رساند. عباس برزگر 37ساله که روزی در انشای دوران کودکی‌اش نوشته بود دوست دارد در آینده شغل پادشاهی! داشته باشد و مورد تمسخر همکلاسی‌های فقیرش قرار گرفته بود حالا در روستای بزم استان فارس از طریق گردشگری برای خودش پادشاهی شده است، آنطور که عباس برزگر به «شرق» گفته است، چندی پیش گروهی از هالیوود به محل سکونتش آمدند و قرارداد ساخت فیلمی براساس زندگی‌اش را با او به امضا رساندند. این فیلم هم‌اکنون در حال ساخت است و چندی دیگر در سینماهای جهان اکران خواهد شد. در همین رابطه «شرق» گفت‌وگویی با او دارد که در ادامه می‌خوانید:


‌روایت‌های مختلفی از حادثه آن شب خوانده‌ام. خودت بگو دقیقا چه اتفاقی افتاد؟

در یک شب بارانی و تاریک در روستایمان به دو گردشگر خارجی و مترجمشان برخوردم که بی‌نهایت خسته و سرگردان و کلافه بودند. آنها را به خانه‌مان دعوت کردم. شامی که درخور دو میهمان خارجی و غریبه باشد نداشتیم و مجبور شدم همان سفره فقیرانه خودمان را برایشان پهن کنم و همان دمپختک گوجه‌فرنگی که همسرم برای خودمان پخته بود، برایشان بیاورم. بعد هم آنها را به یک چای آتشی دعوت کردیم و تنها رختخواب‌های خانه را برای میهمانان خارجی‌مان مهیا کردیم و خودمان روی زمین خوابیدیم. قبل از خواب متوجه شدم یکی از آن خارجی‌ها که پسر جوان 20 ساله‌ای بود بسیار ناراحت و پکر است. از مترجمشان علت ناراحتی‌اش را پرسیدم و اینکه آیا در خانه ما به او خوش نمی‌گذرد؟ مترجم جواب داد که فردا تولد این پسر جوان است و او از اینکه از خانه و کشور و خانواده‌اش دور است غمگین است. در همین هنگام دختر و پسر کوچکم که شاهد گفت‌وگوی ما بودند نقشه جالبی کشیدند که باعث شد میهمانانمان بسیار هیجان‌زده و خوشحال شوند...


‌و نقشه آنها چه بود؟

علی و زهرا فردای آن روز قلکشان را شکستند و تمام پول آن را به راننده آژانس روستا سپردند تا از شیراز برایشان کیک کوچکی بخرد. آنها سپس میز چرخ خیاطی مادرشان را برداشتند و با پهن کردن قشنگ‌ترین ملحفه گلدار خانه روی آن جشن تولد کوچکی برای آن پسر خارجی گرفتند و اسباب‌بازی‌های خودشان را به او هدیه دادند. این موضوع به‌قدری پسر خارجی را هیجان‌زده کرد که شروع به فیلمبرداری از این صحنه کرد. بعدها متوجه شدیم پدر آن پسر کارگردان تلویزیون است و مادرش روزنامه‌نگار است و آنها این موضوع را رسانه‌ای کرده‌اند و خارجی‌های زیادی خواستار سفر به ایران و حضور در خانه ما شده‌اند.


‌این موضوع را از کجا متوجه شدی؟ آن خارجی‌ها دوباره با شما ارتباط برقرار کردند؟

نه. یک روز از سازمان میراث‌فرهنگی با من تماس گرفتند و گفتند باید خانه‌ات را به یک هتل روستایی تبدیل کنی چون در دنیا مشهور شده‌ای و بعد ماجرا را برایم تعریف کردند.


‌منظورشان از هتل روستایی چه بود؟ چقدر برای این کار هزینه کردی؟

هزینه خاصی نکردم. آنها تنها می‌خواستند میهمانان خارجی را مثل فامیل خودم در خانه‌مان بپذیرم و با همان روش و سبک و سیاق از آنها پذیرایی کنم. درواقع میهمانان خارجی می‌خواستند چند روز زندگی به‌سبک روستاییان ایران را تجربه کنند و همان سادگی، صفا و محبت را درک کنند.


‌در حال حاضر روستاییان زیادی دیده‌ام که خانه‌شان را به گردشگران کرایه می‌دهند تفاوت عباس برزگر با آنها چیست؟

تفاوت عباس برزگر این است که کاری نمی‌کند تا میهمانانش تصور کنند او این کارها را برای پول و انعام انجام می‌دهد. تفاوتش این است که سر میهمانانش کلاه نمی‌گذارد متاسفانه برخی با تصور اینکه گردشگران خارجی هستند یا حتی اهالی یک شهر دیگرند تا می‌توانند نرخ‌ها را چند برابر می‌گیرند و جیب میهمان را خالی می‌کنند این موضوع تاثیر خیلی بدی بر روی صنعت گردشگری دارد و درآمدزایی در این حوزه را کاهش می‌دهد. عباس برزگر در دهکده گردشگری‌اش به هیچ عنوان انعام هم نمی‌گیرد و به دیگران هم اجازه این کار را نمی‌دهد و غیراز هزینه اقامت در هتل روستایی‌اش هیچ پول اضافه‌ای از گردشگران دریافت نمی‌کند. عباس برزگر با مرغوب‌ترین و بهداشتی‌ترین موادغذایی از میهمانانش پذیرایی می‌کند. من برای میهمانانم چند دقیقه پیش از غذا از مزرعه‌ام سبزی تازه می‌چینم و 10 دقیقه قبل از صبحانه از کندو عسل تازه درمی‌آورم و... گویا عزیزترین میهمانانم آمده‌اند. این صداقت گردشگران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در واقع پولی که با صداقت و درستکاری به دست می‌آید برکت پیدا می‌کند و رمز موفقیت عباس برزگر هم همین است.


‌جاذبه گردشگری خانواده برزگر تنها به نوع پذیرایی‌شان است؟

خیر من گردشگران را به تماشای نان‌پختن و علف‌چیدن و میوه‌چینی روستاییان می‌برم. آنها را حتی به عروسی‌های روستایی می‌برم و در حنابندان و مراسم ایرانی شرکتشان می‌دهم علاوه بر این گردشگران خارجی را به سیاه چادرهای عشایری می‌برم و از آنها با دوغ و شیر تازه پذیرایی می‌کنم و...


‌گویا اولین تور عشایری ایران را هم راه‌اندازی کرده‌ای؟

همین‌طور است. من با تجربه‌ای که به دست آوردم متوجه شدم که گردشگران خارجی بیش از هرچیز در مورد شیوه‌های زندگی ایرانی کنجکاوند و تفاوت‌های فرهنگی‌مان. آنها نیامده‌اند که آدم‌ها و زندگی‌هایی شبیه خودشان ببینند. آنها بیش از هرچیز مشتاق هستند تا ایرانی‌های اصیل را ببینند و عشایر به‌عنوان یک شیوه بکر و دست‌نخورده زندگی ایرانی، برای آنها جذابیت زیادی دارد بنابراین تور گردشگری عشایر را راه‌اندازی کردم و توانستم برای 9‌هزار جوان روستایی و عشایر منطقه‌مان کارآفرینی کنم و به‌عنوان برترین کارآفرین صنعت گردشگری کشورمان شناخته شوم. علاوه بر این نام من و خانواده‌ام در کتاب راهنمای گردشگری یونسکو نیز به چاپ رسیده است.


‌کمی هم در مورد دهکده گردشگری‌ات توضیح بده.

دهکده گردشگری عباس برزگر متشکل از چند خانه روستایی با 1200 متر مساحت است که سه اتاق آن با 700 سال قدمت و طراحی به سبک زندگی روستایی ایران در 700 سال قبل گران‌ترین اتاق‌های این دهکده به شمار می‌آیند. غیراز این در این دهکده مزرعه، دامداری، باغ میوه، فروشگاه صنایع دستی عشایر، فروشگاه داروهای گیاهی و عرقیات گیاهی هم وجود دارد و محصولات غذایی میهمانان به صورت مستقیم از این مزارع و دامداری‌ها تامین می‌شوند.


‌کرایه اتاق‌هایتان چقدر است؟

شبی 600 یورو کرایه این اتاق‌هاست و سالی 8‌هزار گردشگر به دهکده ما می‌آیند. البته تمام این کرایه‌ها به جیب من نمی‌رود و بین تمام اهالی روستای بزم که در پذیرایی از میهمانان به من کمک می‌کنند تقسیم می‌شود. من حتی سعی می‌کنم برای خرید مایحتاج میهمانانم از تمام مغازه‌های روستا خرید کنم که سود حاصل از آن به جیب همه برود.


‌وقتی دهکده میهمان ندارد چه می‌کنی؟

مثل تمام روستاییان در مزرعه و دامداری‌ام مشغول می‌شوم.


‌یعنی شغل قبلیت را به طور کامل رها نکردی؟

قبلا دستفروش بودم با روزی سه‌هزارتومان درآمد. مزرعه و دامداری نداشتم.


‌بچه که بودی دوست داشتی چه‌کاره شوی؟

(می‌خندد) یک روز در انشای دوره بچگی‌ام نوشته بودم دوست دارم در آینده شغل پادشاهی داشته باشم و همه مرا مسخره کردند. من همیشه آرزوهای بزرگی برای خودم داشتم ولی فقر خانواده‌ام هیچ‌گاه اجازه نداد به آن آرزوها برسم و تحصیل را در دوره ابتدایی رها کردم.


‌بچه‌هایت چه؟ آنها این شغل را ادامه می‌دهند؟

بچه‌هایم بارها به‌عنوان کوچک‌ترین راهنمایان گردشگری ایران مورد تشویق قرار گرفتند و یک دانشگاه در فرانسه به دخترم زهرا دکترای افتخاری گردشگری اعطا کرد و آنها از دست احمدی‌نژاد هم لوح تقدیر و جایزه گرفتند. آنها در حال حاضر در دهکده گردشگری‌مان از میهمانان پذیرایی می‌کنند اما در آینده هم تصمیم دارند همین رشته را در دانشگاه بخوانند.


‌آموزشی در زمینه هتلداری هم دیده‌ای؟

بله بعد از آنکه کارم بالا گرفت از دکتر ملک‌زاده، معاون گردشگری کشور خواهش کردم مرا به خارج از کشور بفرستند تا در این زمینه آموزش ببینم و آنها مرا به آلمان فرستادند و دوره آموزشی کوتاه‌مدتی در آنجا پشت‌سر گذاشتم.


‌میراث‌فرهنگی چقدر برای توسعه کارت به تو کمک کرد؟

کمک قابل‌توجهی نکرد. آنها حتی به دلیل کم‌سوادبودنم به من مجوز گردشگری نمی‌دادند تا اینکه بعد از آنکه اروپایی‌ها ما را مورد تشویق قرار دادند و 36 شبکه تلویزیونی جهان با من مصاحبه کردند راضی شدند که به من مجوز گردشگری بدهند.


‌گویا ماجرای زندگی‌ات هم مورد استقبال فیلمسازان زیادی قرار گرفته است؟

بله دو مستندساز کشورمان به نام آقایان گنجی و عبدی‌پور دو فیلم جداگانه از زندگی من تهیه کردند و به‌تازگی هم یک گروه از هالیوود به روستایم آمدند و با پرداخت مبلغی از من اجازه گرفتند تا فیلم زندگی‌ام را بسازند.


‌خودت در فیلم هالیوودی‌ها بازی می‌کنی؟

خیر، بازیگران خارجی نقش من و خانواده‌ام را ایفا خواهند کرد و این فیلم در قاهره مصر فیلمبرداری خواهد شد.


اخذ سفارش تهیه کتاب الکترونیکی به زبان اصلی

با سلام و احترام

مفتخریم هر گونه سفرش شما را جهت تهیه کتب الکترونیکی و ارسال آن به پست الکترونیکی شما را در کمترین زمان و نازل ترین قیمت انجام دهیم....

موضوع: مدیریت. کارآفرینی ؛ علوم سیاسی، توریسم و اقتصاد؛ جامعه شناسی و ........مقالات با همین موضوعات