سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علمی، سیاسی، فرهنگی ،اجتماعی....خدمات و توسعه فناوری; اطلاعات

گام مهم در تحول ساختاری و اداری در کشور

با سلام و احترام 

اول به پاس پاسداشت خون بزرگمردان شهیدمان ، به شما مرد و زن غرور آفرین و حماسه ساز( انتخابات ریاست جمهوری ) در 1400/3/28 تبریک و تهنیت عرض می کنم. امید وارم که دولت مردمی برآمده از خواست و نظر شما در این مسولیت و وظیفه خطیر موفق و شکرگذار و خدوم شما ملت شریف باشد انشاالله.

دوم به برادر بزرگوار و ارجمند جناب آقای سید ابراهیم رئیسی تبریک و تهنیت عرض نموده و امیدوارم که در این مسئولیت خطیر و سنگین با روحیه و رویکرد حق طلبی و عدالت محوری و فساد ستیزی بیش از پیش موفق و موید باشند.

علی ایحال انشاالله که همه اقشار و گروه ها بتوانند با روحیه همدلی و یکپارچگی و تعامل و تصامح  در راستای پیشرفت و جهش کشور با دولت برآمده از نظر مردم همکاری نمایند.


الجریده: نخستین پیام مکتوب حسن روحانی به دست سران عربستان و بحری

روزنامه الجریده در گزارشی اختصاصی ادعا کرد ایران در اقدامی بی سابقه و برای نخستین بار از طریق کویت یک پیام رسمی مکتوب به عربستان و بحرین ارسال کرده و در آن ابتکارش در زمینه برقراری صلح در خلیج فارس را تشریح کرده است.

به گفته الجریده، پیام ایران که توسط حسن روحانی امضا شده، به معاون وزیر خارجه کویت تحویل داده شده، چون روابط میان ایران و این دو کشور روابط رسمی وجود ندارد. ایران از طریق مجاری دیپلماتیک این امر را دنبال و از کشور‌های منطقه در این خصوص واکنش مثبتی دریافت کرده است. بر اساس پیشنهاد ایران، اختلافات موجود میان ایران و کشور‌های عربی، از طریق برگزاری نشست سران، احتمالا در کویت، حل و فصل می‌شود.


ایران، عربستان، بحرین و کویت تاکنون هیچکدام این خبر را تایید یا تکذیب نکردند. اما حمد بن جاسم، نخست وزیر سابق قطر، در توئیتی، پیام‌ها از جانب ایران به کشور‌های عربی را تایید کرده و گفته عرب‌ها باید این فرصت را غنمیت بشمارند. بن جاسم در توئیتی نوشت: «آنطور که می‌شنویم، پیام‌هایی از جانب ایران به کشور‌های شورای (همکاری خلیج فارس) در خصوص آغاز گفتگوی جدی زیر چتر سازمان ملل متحد ارسال شده است. به نظرم این فرصت مهمی است که باید کشور‌های شورا مسئولانه آن را بررسی کنند.»

نخست وزیر سابق قطر، که هنوز هم ارتباطات نزدیکی با خانواده حاکم قطر دارد، پیام‌های ایران را «فرصتی تکرارنشدنی» توصیف کرد که اگر ایران و آمریکا توافق کنند، ممکن است از بین برود.

گفتنی است که دولت روحانی برای کاهش تنش‌ها در منطقه تا حالا چند طرح صلح، مانند امضای پیمان عدم تجاوز، «ائتلاف امید» و «ابتکار صلح هرمز» به کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس پیشنهاد کرده است. اما کشور‌های عربی به همه این طرح‌ها واکنش سردی نشان داده‌اند.

جایگاه ایران در شاخص رقابت پذیری گردشگری

براساس آمار مجمع جهانی اقتصاد در مورد شاخص‌های رقابت‌پذیری گردشگری ایران و مقایسه آن با رقبای منطقه خود در زمینه گردشگری می‌توان بیان داشت ایران طی سال‌های اخیر در بسیاری از شاخصها رشد مطلوبی داشته است. ایران در سال 2011 رتبه 114 از بین 139 کشور، در سال 2013، با 16 پله صعود، رتبه 98 از بین 140 کشور، در سال 2015 رتبه 97 از بین 141 کشور و در نهایت در سال 2017 با 4 پله صعود، رتبه 93 از بین 136 کشور جهان را به خود اختصاص داده است. امتیاز ایران در شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری 2017، معادل 3.4 است که این امتیاز در سال 2015، 3.4 بوده است. همچنین رتبه ایران از جایگاه نهم در بین کشورهای خاورمیانه در سال 2015 به جایگاه هشتم در سال 2017 در این گروه صعود کرده است. روند روبه‌رشد ورود گردشگران به ایران و وضعیت بسیارمطلوب در شاخص‌هایی همچون قیمت رقابتی در کنار روند روبه‌رشد در سایر شاخص‌های رقابت پذیری، نشان‌دهنده جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران است

 


بر اساس آمار سازمان گردشگری، سهم صنعت گردشگری ایران از تولید ناخالص داخلی، حدود 119 میلیون دلار (معادل 2.4 درصد) است که پیش‌بینی می‌شود در سال 1402، به چهار درصد افزایش یابد. همچنین در حال حاضر، 475 هزار ایرانی در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن مشغول به کارند که این میزان، 1.2 درصد از کل نیروی کار فعال در ایران را تشکیل می‌دهد و بر اساس برنامه‌های دولت، باید تا سال 1402، به 3.2 درصد افزایش پیدا کند.
مطابق آمارهای منتشره از سوی سازمان جهانی گردشگری، گردشگری ایران در سال گذشته (1395) 12 درصد رشد داشته، درحالی‌که رشد جهانی گردشگری 4 درصد بوده است. شاید به‌همین دلیل، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری طی سال 95، رشدی 20 تا 30 درصدی را به‌همراه داشته است. بااین‌حال براساس اعلام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، طی دو سال گذشته، آمار ورود گردشگران خارجی به کشور تنها 4.6 دهم درصد گردشگران دنیا بوده است


مفاهیم گردشگری (1)

مفاهیم صنعت گردشگری در مورد طبیعت با مسافرت، ارتباط نزدیکی دارد. از زمان آغاز تمدن بشری، این موضوع پدیده ای انسانی بوده است. گردشگری در طبیعت، عاملی حساس در زنده ماندن انسان، کشف طبیعت و شناخت ناشناخته هاست. در اوایل دوران زندگی بشر، انسان ها به عنوان قبایل ابتدایی در جستجوی شکار و غذا به مسافرت رفتند. بعدها، با توسعه فعالیت های کشاورزی و یک جانشینی، مکان ها و پایگاهی ایجاد شد که خود مقصدی برای مسافران گردید. سپس جنبش انقلاب صنعتی باعث شد تا مقصد های مختلفی را برای سفر و گردشگری مطرح کنند. پس از آن شیوه مسافرت تغییر پیدا کرد و آسان تر و ایمن تر شد.

انواع مختلف گردشگری

گردشگری و خدمات این صنعت را برای کسانی که قصد تحصیل در این زمینه و یا کار در این زمینه دارند تعریف می نماییم.  صنعت گردشگری، نوعی صنعت خدماتی است که ترکیبی از بخش های اقتصادی مختلف است که به ارائه خدماتی هم چون مسکن و اقامت، غذا، نوشیدنی، حمل و نقل و خدمات تفریحی می پدازد و با صنعت توزیع و خدمات فروش اجناس و خدمات همکاری می کند. صنعت گردشگری در کنار اصطلاحاتی همانند بهره وری، درآمدزایی و اشتغال، رشد اقتصادی، توسعه اجتماعی، و غیره استفاده می شود. اما هیچ کالایی مانند دیگر تولیدات صنعتی تولید نمی کند که بتوانید آن را خریده و با خود به خانه تان منتقل کنید.

از این رو، گردشگری یک صنعت مهمان نوازی و یک پل بین مردم مختلف دنیاست. صنعت گردشگری بیشترین استفاده را از مردم به نسبت دیگر صنایع دارد و سهم ارزشمندی را در اقتصاد جهان از آن خود کرده است.

مفاهیم مختلف در صنعت گردشگری

اکوتوریسم (Eco-tourism): صنعت گردشگری که تاثیر مینیمالیستی و کمی بر محیط طبیعی شکننده داشته باشد و بر فراهم نمودن طبیعتی بر پایه تجربیات گوناگون تمرکز استوار است.

گردشگری اخلاقی (Ethical Tourism): از دیگر مفاهیم صنعت گردشگری است. مفهوم گردشگری در یک مقصد مشخص که به مسائل اخلاقی می پردازد و برایش اهمیت دارد. برای مثال بی عدالتی اجتماعی، حقوق بشر، رفاه حیوانات و یا محیط زیست از جمله نقاط توجه گردشگری اخلاقی است.

گردشگری محیط زیست (Environmental tourism): گردشگری که در محیط های طبیعی اتفاق می افتد و تاکید بر فهمیدن و حفظ محیط طبیعی دارد.

ژئوتوریسم (Geotourism): مفهوم دیگری در بین مفاهیم صنعت گردشگری و توریسم است که ویژگی جغرافیایی یک مکان را مد نظر دارد. از محیط طبیعی گرفته تا میراث تاریخی، زیبایی شناسی، فرهنگ و رفاه ساکنان آن را هم در بر می گیرد. (بر پایه تعریف مجله نشنال جئوگرافیک)

گردشگری طبیعت (Nature Tourism): سفر مسئولانه به مناطق طبیعی، که محیط زیست را حفظ می کند و رفاه مردم محلی را بهبود می بخشد. (منبع: پارک تگزاس و حیات وحش)

گردشگری مبتنی بر طبیعت (Nature-based tourism): اصطلاح گسترده ای که تمام تجارب مفاهیم صنعت گردشگری را در محیط های وحشی و طبیعی در بر می گیرد. گردشگری مبتنی بر طبیعت شامل تمام اشکال گردشگری است که از محیط های طبیعی نسبتا دست نخورده با جاذبه های مختلف و محیط های اولیه، تشکیل شده است. این مفهوم از صنعت گردشگری می تواند شامل فعالیت های فکری، هیجانی و غیرمخربی باشد که به نوبه خود می تواند شامل اکوتوریسم و گردشگری حفاظتی (conservation tourism) نیز بشود.

گردشگری فقر زدا (Pro-poor Tourism): گردشگری که نتیجه آن افزایش سود خالص برای مردم فقیر در یک مقصد گردشگری است.

گردشگری مسئولانه (Responsible Tourism): گردشگری که منافع جوامع محلی را به حداکثر ظرفیت آن برساند؛ عوام منفی اجتماعی یا محیطی را به حداقل برساند و به مردم محلی کمک کند تا فرهنگ های شکننده و زیستگاه ها و گونه ها را حفظ نمایند.

گردشگری پایدار (Sustainable Tourism): گردشگری که تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کامل و جامعی برای زمان حال و آینده خود به همراه داشته باشد. به نیازهای بازدیدکنندگان، صنعت های مختلف، محیط زیست و جوامع میزبان نیز رسیدگی می کند. البته کسانی که در رشته گردشگری و جهانگردی تحصیل می کنند، در منابع مختلف تعریف متفاوتی را برای این نوع مفهوم صنعت گردشگری پیدا خواهند کرد. هر چند که مجموع مفاهیم هر یک از این تعاریف، یکسان است.

گردشگری حیات وحش (Wildlife tourism): از دیگر مفاهیم صنعت گردشگری است که ارتباط نزدیکی با حیات وحش و طبیعت را فراهم می کند.

ادامه دارد

 


امواج الکترومغناطیسی

امواج الکترومغناطیسی

هدف:

1) آشنایی با دسته دیگری از موج های موجود در اطراف به نام امواج الکترومغناطیسی
2) خواص مشترک بین امواج الکترومغناطیسی و امواج مکانیکی
3) خواص ویژه امواج الکترومغناطیسی

 

 

همه شما با امواج مکانیکی آشنایی دارید. این امواج را در مطلب "طبقه بندی امواج" مورد بررسی قرار دادیم. امواجی که در طول طناب منتشر می شوند، امواج صوتی، امواج روی سطح آب، موج های زلزله، امواج تشکیل شده در لوله های صوتی و .... همه از نوع امواج مکانیکی اند که به دو دسته طولی و عرضی یا ترکیب طولی و عرضی تقسیم می شوند که همگی به محیط مادی برای انتشار نیاز دارند وگرنه به زودی از بین می روند. آیا نوع دیگری از امواج وجود دارند که بتوانند در محیط خلا یا غیر مادی وجود داشته باشند؟ البته !


اگر راداری بر روی هواپیما بودید، می توانستید به خلبان در جهت یابی کمک کنید و اگر مانند جغد یا مار بودید، می توانستید در شب نیز به راحتی حرکات موجودات اطراف خود را حس کنید. اگر دوربینی که به اشعه ایکس حساس است، داشته باشید، می توانید درون بدن انسان و ساختمان های اطراف را به راحتی مشاهده کنید!!!


به نظر شما این توانایی از چه چیزی ناشی می شود؟ چه خاصیتی در این موارد وجود دارد؟

نوری که ما می توانیم دنیای اطراف خود را مشاهده کنیم، تنها یک قسمت کوچک از دسته بزرگی از امواج خاص الکتریکی و مغناطیسی است. در شکل بالا می بینید که به دلیل شکل خاص کروی قطرات باران، هنگام تابش نور خورشید به آن ها، نور آبی موجود در نور سفید خورشید، بیشتر از نور قرمز شکسته می شود و طیف نور زیبایی پدیدار می شود. این پدیده زیبا نمونه ای از امواج الکترومغناطیسی اطراف ماست. حال بیشتر با امواج الکترومغناطیسی و طیف آن آشنا می شویم.

 

تابش الکترومغناطیسی چیست؟

 

 

تابش الکترومغناطیس، شکلی از انرژی است که یا از نوسان الکتریکی و مغناطیسی تولید می شود و یا از حرکت ذرات باردار که درون ماده یا خلأ حرکت می کنند. میدان های الکتریکی و مغناطیسی با زاویه 90 درجه نسبت به هم در فضا منتشر شده و با هم ترکیب می شوند؛ در نتیجه جهت انتشار موج حاصل از نوسان این دو میدان، هم بر میدان الکتریکی عمود خواهد شد و هم بر میدان مغناطیسی.

 

 

 

 

نور و دیگر انواع انرژی تابشی (تشعشعی) را که از منبع تابش خاصی منتشر می شوند، طیف الکترومغناطیسی نام گذاری کرده اند.

 

 


چشم ما فقط قادر به دیدن محدوده کمی از طیف الکترومغناطیسی است، قسمتی از طیف الکترومغناطیسی که چشم ما قادر به دیدن آن است، نور مرئی نامیده می شود. برای راحتی، نور مرئی را با نام نور و بقیه انواع موج های موجود در طیف شکل بالا را امواج الکترومغناطیسی می نامیم.

 

تمام این امواج با سرعت نور (سیصد هزار کیلومتر در ساعت) منتشر می شوند؛ یعنی این امواج می توانند با چنین سرعتی در مدت یک دقیقه، چهارصد بار دور دنیا را طی کنند!


نور مرئی که برای چشم ما قابل دیدن است از محدوده نور قرمز (با کم ترین فرکانس و بلندترین طول موجی که چشم ما می تواند شناسایی کند) شروع شده و بعد از نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی به نور بنفش (با بیشترین فرکانس و کوتاه ترین طول موج) می رسد.

 

 

در تمام امواج الکترومغناطیسی، انرژی نامحدود با مقداری خاص در هر بار تشعشع در فضای اطراف منبع تشعشع با سرعت نور منتشر می شود. برای همین در طیف الکترومغناطیسی، انرژی بر حسب طول موج (یا فرکانس) طبقه بندی شده است.

 

خواص کلی تمام تابش های الکترومغناطیسی:


1) تابش الکترومغناطیسی می تواند از فضای خلأ هم عبور کند، پس نیازی به ماده برای انتشار ندارند (مثلا نور خورشید از فضای خلأ عبور می کند و به سطح زمین می رسد)؛ در حالی که بیشتر امواجی که تا به حال با آن ها آشنا شده اید، باید داخل ماده منتشر شوند( مانند امواج صوتی که به محیط مادی گاز، مایع و جامد نیاز دارند تا شنیده شوند!).


2) امواج الکترومغناطیسی از نوع عرضی هستند ولی خواص آن ها با موج های عرضی که قبلا با آن ها آشنا شده اید مانند موج ایجاد شده در طناب کاملا متفاوت است.


3) سرعت نور همیشه ثابت است (مقدار تقریبی آن 300 هزار کیلومتر در ساعت و مقدار دقیق آن 299 هزار کیلومتر در ساعت یا 2.99792458 x 108 متر بر ثانیه است). امواح الکترومغناطیسی در خلأ می توانند با این سرعت منتشر شوند.

4) طول موج این امواج، یا بین دو قله یا دو دره محاسبه می شود.


5) امواج الکترومغناطیسی دارای اندازه حرکت هستند.


6) امواج الکترومغناطیسی می توانند قطبیده (پلاریزه) شوند زیرا از ارتعاش ذرات باردار الکتریکی تولید می شوند(با مفهوم قطبش بعدها آشنا خواهیم شد).

نکته:
علاوه بر امواج مکانیکی و الکترومغناطیسی، امواج دیگری هم هستند که در کتاب درسی به آن ها اشاره نشده است. امواجی مانند امواج دوبروی(یا امواج ماده)، موج های رایلی( سطحی ) و امواج الاستیک. البته امواج الاستیکی از دسته امواج مکانیکی هستند اما آن ها را در دسته جداگانه ای بررسی می کنند. امواج سطحی نیز می توانند هم مکانیکی باشند و هم الکترومغناطیسی!


ترجمه مقالات و متون انگلیسی

مقلات علمی و متون علمی در رشته های مختلف با قیمت مناسب و کیفیت عالی ترجمه می شود

مدت زمان انجام کار به صورت توافقی و به نفع و نظر شما خواهد بود

در صورت تمایل کامنت بگذارید و ایمیل خود را رائه نمائید  تا با شما ارتباط گرفته شود